FANDOM

Chile
Chile
Flaga Chile
Flaga Chile.png
System polityczny Demokracja
Język urzędowy Język hiszpański

Chile to państwo, które ma kształt wąskiego pasa. Średnia szerokość tego kraju wynosi 200 kilometrów. Chile granczy na północy z Peru, a na wschodzie z Boliwią i Argentyną.

GeografiaEdytuj

Chile posiada ponad 3 000 wysp [1]. jedna z wysp znalazła się w książce Przypadki Robinsona Cruzoe. Kraj ten jest wciśnięty między Pacyfik a Kordylierę Andyjską. Południowym krańcem kraju jest Przylądek Horn, który aż do 1616 roku z powodu silnych prądów i gór lądowych był nie do przebycia. Najwyższym szczytem w Chile jest Ojos del Solado. Północ kraju zajmuje Pustynia Atacama, bogata w złoża minerałów.

KlimatEdytuj

Zw względu na ogromną rozciągliwość Chile, klimat jest tam zróżnicowany. Na południu jest klimat zimny i deszczowy, w centrum śródziemnomorski, a na północy pustynny.

DemografiaEdytuj

Rdzennymi mieszkańcami Chile są Metysi, potomkowie hiszpańskich kolonistów i Indian Mapuczo. W Chile mieszka 15 665 000 mieszkańców.

GospodarkaEdytuj

W centrum, ze względu na klimat uprawia się winogrona. Chile na cały świat eksportuje swoje wina. Poczesne miejsce zajmuje też sadownictwo. Rybołóśtwo jest rozwinięte wzdłuż całego wybrzeża Pacyfiku. W tym kraju znajduje się 20% światowych zasobów miedzi.

Przypisy

  1. Encyklopedia dla dociekliwych wyd. Elżbieta Jarmołkiewicz

Więcej z Fandomu

Losowa wiki