Fandom

Tobipedia

Google

109stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Google.jpg

Logo Google

Google Inc. (NASDAQ: GOOG) – amerykańska firma z branży internetowej. Jej najważniejszym produktem jest wyszukiwarka Google, a deklarowaną misją - skatalogowanie światowych zasobów informacji i uczynienie ich powszechnie dostępnymi.

Google Inc. została założona w 1998 roku przez dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda, Larry'ego Page'a i Sergeya Brina. Opracowali oni nowatorską metodę analizy powiązań hipertekstowych - algorytm BackRub, potem przemianowany na PageRank - którą wykorzystali w swoim prototypie wyszukiwarki internetowej. Firma przetrwała załamanie rynku firm zajmujących się Internetem i od tego czasu rozwijała się dzięki wsparciu prywatnych inwestorów. W roku 2004 spółka weszła na amerykańską giełdę, i od tej chwili doszło do znacznego przyspieszenia jej powiększania się, zakupu serwisów YouTube, Writely i przejęcia kilku innych mniejszych firm.

Aktualnie Google zatrudnia około 20 000 pracowników w kilkunastu krajach, wykazuje przychody na poziomie 10 miliardów i zyski rzędu 3 miliardów dolarów rocznie. Korporacja znana jest ze swobodnego klimatu pracy, nietypowych przywilejów dla pracowników oraz zasady biznesowej don't be evil ("nie bądź zły"). W rankingu magazynu Fortune, firma zajmuje obecnie czwarte miejsce w rankingu najlepszych pracodawców.

Główna siedziba firmy mieści się w Mountain View, w Kalifornii, w USA, na terenie wcześniej należącym do firmy SGI. W Polsce zostało stworzone już centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie, a tworzone jest centrum innowacji we Wrocławiu; funkcjonuje także niewielkie biuro w Warszawie.

Produkty i usługi Edytuj

Informacja.png Osobny artykuł: Produkty i usługi Google.

Najbardziej znanymi usługami firmy są internetowa wyszukiwarka Google oraz serwisy reklamowe AdWords oraz AdSense, które stanowią główne źródło dochodów firmy. Do innych zaliczają się między innymi popularna poczta Gmail, serwisy Google Maps i Google Earth oraz aplikacja Google Desktop. Firma znana jest z tajemniczości dotyczącej planowanych w przyszłości usług, ale według deklaracji samych założycieli, dotyczą one nawet tak odległych zagadnień, jak sztuczna inteligencja na wielką skalę. Jedną z najnowszych usług zaprezentowana przez grupe Google jest Lively. 3 września Google opublikowało swoją przeglądarkę internetową - Google Chrome.

KomputeryWiki.png

Więcej z Fandomu

Losowa wiki