FANDOM

Google Chromeprzeglądarka internetowa tworzona przez Google. Jej kod został napisany w oparciu o rozwiązania open source'owe częściowo oparte na innych aplikacjach (m.in. WebKit i Mozilla).

Premiera odbyła się 2 września] 2008, kiedy to na oficjalnych stronach Google udostępniono do pobrania pierwszą testową wersję aplikacji dla systemu Microsoft Windows. Wersje przeglądarki dla systemów Mac OS X i Linux planowane są na połowę 2009 roku.

Test SunSpider JavaScript Benchmark klasyfikuje ją na pierwszej pozycji pod względem działania silnika JavaScript. Przeglądarka przeszła test Acid2, a w Acid3 osiągnęła wynik 79%.

Pozycja Google Chrome na rynku przeglądarek Edytuj

Szablon:Rynek alternatywnych przeglądarek internetowych Jak podaje serwis Clicky Web Analitics, w pierwszym dniu od premiery 2,9% użytkowników korzystało z przeglądarki Google Chrome. Zgodnie z informacjami podanymi przez blog Google w statystykach odwiedzin Google Analytics przeglądarka Chrome przedstawiał się w pierwszych dniach jako Mozilla Firefox, a od 4 września 2008 już jako Chrome. Tekst, którym identyfikuje się przeglądarka w wersji z dnia premiery brzmi: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko) Chrome/0.2.149.27 Safari/525.13, dlatego systemy statystyk odwiedzin mogą rozpoznawać Chrome jako Safari</ref>.

Według danych z grudnia 2008 z Google Chrome korzysta na świecie 3.6% internautów. Dane dla Polski wskazują na 0.7% (za okres 23 - 29 grudnia).

Krytyka i zalety Edytuj

W ciągu pierwszej doby po premierze wersji beta w przeglądarce odkryto dwa błędy. Jeden, dotyczący archiwów Javy, umożliwia nieświadome uruchomienie złośliwego kodu przez użytkownika. Drugi dotyczy obsługi funkcji document.write() skryptów JavaScript.

Przeglądarka krytykowana jest również ze względu na instalację aplikacji Google Update, która nie jest odinstalowywana wraz z przeglądarką. Pozostając w systemie Google Update dodaje do innych przeglądarek furtkę obchodzącą ich zabezpieczenia (ang. backdoor).

Ponadto początkowo wiele kontrowersji wzbudzały zapisy licencyjne mówiące o możliwości wykorzystania przez Google treści uzyskanych za pośrednictwem przeglądarki. Zostały one jednak wykreślone z licencji.

Najnowsze wersje, w tym stabilna 1.0 wydana 11 grudnia 2008, oraz plan techniczny deweloperów przeglądarki ds. rozszerzeń, spotkał się z aprobatą recenzenta czasopisma Ars Technica: oddzielone od siebie procesy w zakładkach Chrome dają tej przeglądarce zwiększoną stabilność a użytkownikom nadzieję na uzyskanie bardziej stabilnego systemu rozszerzeń niż ten obecnie stosowany w Firefoksie 3.

Wg doniesień Google Inc. cytowanych w prasie, przeglądarka Chrome zyskała ponad 10 mln aktywnych użytkowników do czasu wydania jej pierwszej wersji stabilnej.

Badania firmy Chapin Information Services nad modułami zarządzania przechowywanymi hasłami wskazują na to, że przeglądarka Chrome (ex aequo z Safari) najgorzej zarządza hasłami użytkowników. W teście badane były: Opera 9.62 (wynik 7/21), Firefox 3.0.4 (7/21), Internet Explorer 7.0 (5/21), Safari 3.2 (2/21), Google Chrome 1.0 (2/21).

Zobacz też Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Ta strona zawiera treści z Komputery wiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą {{{1}}}. Tak jak w Tobipedii, tekst z Komputery wiki jest udostępniony na licencji GNU Free Documentation License.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki